Lukutuokioita

Tältä sivulta löydät 15 Lukumummien ja -vaarien virtuaalista lukutuokiota, joilla Lukumummit ja -vaarit lukevat alakouluikäisille suunnattuja lastenkirjoja. Lukutuokioita voi kuunnella koulussa tai kotona. Jokaiseen lukutuokioon on myös kysymyksiä tai toiminnallisia tehtäviä.

Mukavia lukutuokioita!


Hannu Hirvonen: 500 kutiavaa hammasta

Tehtäviä:

Hössöttävä jänis:
– Mitä tarkoittaa supisuomalainen?
– Ovatko kettu ja jänis ystäviä Suomen luonnossa?
– Jos karhu menisi lähikauppaasi, mitä se ostaisi? Kirjoita karhun ostoslista!
– Miksi karhu vaivaantui jäniksen seurassa?

Hössöttävä jänis haastattelee:
– Mitä hössöttävä jänis tarkoittaa,kun se sanoo ”lapset tarvitsevat rajoja ja rakkautta”?
– Mitä synonyymejä tiedät sanalle “lapsi”?

Ketun ja karhun keskustelu

  • Karhu toteaa, että ”pojat ovat poikia” ja ”tytöt ovat tyttöjä”. Mitä näillä sanonnoilla tarkoitetaan? Ovatko sanonnat mielestäsi tosia? Entä mitä tarkoittaa ”maassa maan tavalla”?
  • Mitä tiedät Afrikasta? Mitä eläimiä siellä asuu? Osaatko nimetä Afrikan maita? Luettele niin monta, kuin keksit!
  • Mieti, mitkä ovat Murisevan metsän viisi tärkeintä järjestyssääntöä? Voit kirjoittaa säännöt paperille!

Jäniksen järjestyssäännöt

  • Millaiset ovat luokkasi järjestyssäännöt? Onko niissä jotain samaa kuin Murisevan metsän järjestyssäännöissä?
  • Luettele kaikki kokouksessa olleet eläimet. Asuvatko nämä kaikki lajit Suomen metsissä? Mitä muita lajeja Suomen metsissä asuu?
  • Miksi purukumia ei tulisi koskaan heittää luontoon? Perustele miksi jänis laati tällaiset järjestyssäännöt.
  • Luettele kaikki eläimet, joiden tiedät nukkuvan talviunta.

Janne Viitaniemi, Alex Nieminen: Satokausisalsa

Tehtäviä:

  1. Etsikää internetistä, mitä granola on. Tämän jälkeen voit suunnitella oman mysliohjeen! Uutta ohjetta voi kokeilla kotona!
  2. Mitkä ovat tällä hetkellä satokausihedelmät ja -vihannekset? Oletko huomannut niistä mainoksia kaupoissa joskus?

Astrid Lindgren: Kompa Kamppinen

Tehtäviä:

  • Keksi itse salakirjoitus ja kirjoita jollekulle perheenjäsenellesi tai kaverillesi viesti käyttämällä sitä. Muista kertoa myös, miten viestin voi lukea!
  • Missä kirjassa esiintyvän hahmon haluaisit tavata oikeasti? Millainen tapaamisesta tulisi?
  • Keitetty silava tarkoittaa sian rasvaa. Kompa Kamppinen suorastaan suuttuu ajatuksesta, että joku söisi keitettyä silavaa ja mansikkahilloa sekaisin. Onko sinulla jokin suosikkiruoka tai -ruokayhdistelmä, jota muut ihmettelevät?

Timo Parvela: Ella ja kaverit rakentavat ihmekoneen

Tehtävä:

  • Askartele ”ihmekone” kotoa löytyvistä materiaaleista!
    Kannatta hyödyntää kaikkea mitä voi jatkokäyttää, esimerkiksi pahvilaatikoita, pillejä, paperimukeja, naruja, väripaperia, vessapaperirullia…

Katri Kirkkopelto: Nimetön

Tehtäviä:

  • Tässä tarinassa oli paljon erikoisia ja hassuja sanoja. Mitä tarkoittaa “hykerellä”, “rymistys” tai “pälpättävä toukka”?
  • Tässä kirjassa kerrottiin siitä, miten Nimetön saa nimensä ja mikä nimi sopii hänelle.
    • Mikä sinun nimesi on? Tykkäätkö nimestäsi?
  • Ota kotona selvää, mistä olet saanut nimesi.

Roald Dahl: Tynkätyiset

Tehtäviä:

  • Kuvittele maailmaa jossa asuu minikokoisia ihmisiä. Missä he nukkuvat? Mitä he syövät? Piirrä kuvaa tai kirjoita tarinaa pikkuihmisten maailmasta!
  • Kuka on kirjassa Sylkijä? Mitä se tarkoittaa (symbolisoi)? Selvitä mitä symboli tarkoittaa!

Tittamari Marttinen: Eläinpuiston sankarit

Tehtäviä:

  • Piirrä eläimet, jotka lapset näkivät eläinpuistossa!
  • Keksi kirjalle joku muu lopetus! Jos haluat, voit ensin tehdä kirjan tapahtumista ajatuskartan.

Marita Hauhia: Emman ja Eetun metsäseikkailu / Kevin Warwick: Mitä ihmettä! Puut

Tehtäviä:

  • Mitä tarvitaan onnistuneeseen metsäretkeen? Mitä unelmiesi metsäretkellä tehdään?
  • Tee kaarnataidetta videon ohjeiden mukaan.
  • Käykää mittaamassa koulun pihassa tai lähiympäristössä oleva puu keppimenetelmällä.

Sinikka ja Tiina Nopola: Risto Räppääjä liikenteessä / Risto Räppääjä kauhan varressa

Tehtäviä:

Risto Räppäjä liikenteessä
– Millä kuljet kouluun? Onko koulumatkasi varressa paikkoja, jossa pitää olla erityisen varovainen liikenteessä?
– Piirrä kolme liikennemerkkiä jonka tunnet! Kerro muille mitä ne tarkoittavat?
– Opitko kirjasta uusia liikennemerkkejä?

Risto Räppääjä kauhan varressa
– Minkälaisia yrttejä sinä tunnet? Mihin yrttejä voi käyttää?
– Mitä kaikkea jämäruuista voi valmistaa? (esim. kuivasta leivästä, nahistuneista omenoista, ylijääneestä puurosta, kakkujen tai pullan reunapaloista)


Marjatta Levanto, Julia Vuori: Metsän pieni kansa

Tehtäviä:

  • Mikä on loitsu?
  • Valitse seuraavista otsikoista yksi, ja keksi lyhyt runo tai tarina
    • Metsän taikavoima
    • Metsässä asuvat olennot
    • Metsän haltijat
  • Minkälaisia haltijoita metsässä asuu? Keksi lisää nimiä!

Tytti Issakainen ja Maisa Tonteri: Atte ja Anne

Tehtäviä:

  1. Mieti ja kirjoita paperille, mihin kaikkeen sinun mielestäsi lapsilla on oikeus.
  2. Löytyykö sinun kaveripiiristäsi tai luokastasi lapsia, jotka puhuvat jotain muuta kieltä suomen lisäksi?
    Kysy heiltä, mitä kaikkia kieliä he puhuvat ja opettele yksi uusi sana heidän kielellään (esimerkiksi Hei! tai Kiitos!)
  3. Tee luettelo ideoista, miten riitoja kannattaa sinusta ratkaista.

Timo Parvela: Ella teatterissa

Tehtäviä:

  • Selitä toiselle perheenjäsenelle, mitä seuraavat sanat tarkoittavat:
    • teatterilava
    • näytelmä
    • esirippu
  • Etsi samaa tarkoittava sana eli synonyymi sanalle “säikky”. (Esimerkiksi karhu ja otso ovat synonyymeja)
  • Valitkaa kavereiden, perheen tai sisarusten kanssa joku klassikkosatu, jakakaa roolit ja esittäkää näytelmänä! Voitte keksiä niistä myös hassut esitykset, jossa muutatte tarinat!

Sinikka ja Tiina Nopola: Risto Räppääjä saa isän

Tehtäviä:

  1. Kirjoita lyhyt esittely/ piirrä kuva teidän perheestä! Ketä perheeseenne kuuluu? Mitä teette yhdessä?
  2. Mitä tarkoittaa ”karski”? Keksi synonyymi sanalle karski. Synonyymi on samaa tarkoittava sana. Esimerkiksi karhu, otso ja nalle tai jäätelö, jäde, jätski ja tuutti.

Malin Klingenberg: Patrik ja superseniorit

Tehtäviä:

  1. Patrik ja superseniorit selviävät yhdessä, vaikka mistä hurjista tilanteista! Mitkä ovat sinun
    mielestäsi lasten ja iäkkäimpien ihmisten (vaikka isovanhempiesi) vahvuuksia? Mieti myös myös kirjan hahmoja: Minkälaisten ominaisuuksien avulla he selvisivät vaikeuksista?
  2. Miten sinä toimisit, jos huomaisit että olet noussut väärään bussin ja olet menossa
    väärään suuntaan?
  3. Ole yhteydessä omiin isovanhempiin. Mummo tai vaari voi vaikka auttaa sinua ehkä läksyissä puhelimitse tai pitää sinulle seuraa videon välityksellä, jos olet yksin kotona.

Pamela Tola, Manuela Bosco: Pöytä, joka tahtoi kodin

Tehtäviä:

  1. Kirjoita tai piirrä paperille mitä kaikkea kivaa voi tehdä yhdessä perheen kanssa. Ehdota
    niistä perheen aikuiselle/aikuisille yhteistä tekemistä!
  2. Suunnitelkaa yhdessä perheen aikuisen/aikuisten kanssa yhden päivän ateriat.
    Valmistakaa ruuat yhdessä, kattakaa pöytä juhlallisesti ja syökää rauhassa, nautiskellen!
  3. Välillä on hyvä viettää täysin ruudutonta aikaa. Päättäkää yhdessä muiden perheenjäsenten kanssa illasta, kun vietätte yhdessä aikaa ilman laiteita. Televisio sammutetaan ja puhelimet laitetaan sivulle. Keksikää mukavaa, yhteistä tekemistä, ja pitäkää hauskaa!
Scroll to Top
Skip to content