Lukuvaari antaa lukevan miehen mallin pojille

Lukumummeja toimii Suomessa moninkertaisesti enemmän kuin Lukuvaareja. Kuitenkin lasten näkökulmasta Lukuvaarit ovat kaivattu ja tarpeellinen lisä lukutaidon opetteluun ja lukemisen merkityksen omaksumiseen. Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari -toiminnan näkökulmasta niin mummit kuin vaaritkin ovat tervetulleita ja toiveena olisi, että yhä useampi vaari uskaltautuisi kokeilemaan toimintaa.

–Toimintaan lähtemisen kynnys on pidetty matalana. Monet Lukuvaarit ovat lähteneet toimintaan esimerkiksi puolison ensin innostuttua Lukumummina toimimisesta, Hanna Pöyliö kertoo. –Lukuvaareja tarvittaisiin kuitenkin enemmän. Monet vaarit voisivat innostua lukemaan esimerkiksi aihepiiriltään itse kiinnostavia tietokirjoja lasten kanssa. Lukutaidon kehittymisessä tärkeää on innostua lukemisesta ja siinä auttaa se, että luettu kirjallisuus on itselle mieluista. Tässä Lukuvaari voisi näyttää mallia siitä, että kirjallisuutta voidaan lähestyä laajasti ja jokaiselle löytyy varmasti mukavaa luettavaa.

Korpilahden Tikkalan koululla kolmatta vuotta Lukuvaarina toimiva Pentti Määttä kertoo, että ensin toiminnasta innostui vaimo Paula Määttä. –Paula lähtee aina kaikkeen innokkaasti mukaan. Koska mä jouduin kuljettamaan Paulaa koululle, niin minäkin päätin kokeilla.

Pentti ei ole päätöstään katunut. Koululla käy muitakin Lukuvaareja, joten vertaistukea löytyy myös miehisestä näkökulmasta. Pentti on lukenut koululla erityisesti poikien kanssa.

 

Lukuvaari Pentti

Pentti-vaari osallistui myös Lukuvaarien Kiedo meidät tarinaan –kampanjaviikkoon. Kuuntele ja katsele Pentin lukutuokio http://lukumummitjavaarit.fi/lukutuokio

 

KIRJAN PITÄÄ AIDOSTI KIINNOSTAA

Vaikka Suomi on lukutaidon mallimaita, samaan aikaan erot tyttöjen ja poikien lukutaidossa ovat kasvaneet ja tytöt ovat lukutaidoiltaan poikia edellä enemmän kuin missään muualla maailmassa. Lukutaidoiltaan heikoista suurin osa on poikia.
–Lukuvaari antaa lukevan miehen mallin pojille, lukemiseen liittyviä tutkimuksia kartoittanut Katja Korhonen Niilo Mäki Instituutista kertoo, –Lukemaan ei opi kuin lukemalla ja jos pojalla ei ole lukevan miehen mallia, lukeminen koulutuntien ulkopuolella voi olla todella vähäistä.

Parhaimmillaan Lukuvaari saattaa siis kääntää lapsen koko ajattelumaailman uusiksi. Myös Pentti Määttä on huomannut tämän Lukuvaarina toimiessaan.
–Vastaan on tullut poikia, jotka eivät olisi millään halunneet aluksi lukea. Onhan se aikamoinen tunne, kun se sama poika sitten joku kerta kantaa kirjastosta kasan kirjoja, jotka aikoo lukea kesälomalla, Pentti tuumii. –Kyse on paljon myös siitä, että löydetään ne lasta aidosti kiinnostavat kirjat, jotka houkuttelevat lukemaan.
Tässä suhteessa Lukuvaari saattaa ollakin lyömätön pienten poikien ajatusmaailman tuntija.

 

Teksti: Suvi Ylönen, Niilo Mäki Instituutti


0 Comment

Would you like to join the discussion? Feel free to contribute!

Write a Reply or Comment