Arvaa sana – mummeja ja vaareja vilisevä sananselityspeli

Arvaa sana – mummeja ja vaareja vilisevä sananselityspeli on täällä!

Pelaa mummeja ja vaareja vilisevää sananselityspeliä! Näe, mitä Hermanni-vaari ja Helmi-mummi touhuavat vapaa-ajalla. Opi tuntemaan myös ketut Paulin ja Pauliinan sekä Vilske-, Tyrsky- ja Jätskinryöstäjä-lokit.

Peli lähetetään ilmaiseksi kaikille Suomen alakouluille tammikuussa 2018! Voit myös ladata pelin mustavalkoisena tältä sivulta. Selaa alaspäin.

MIKÄ

Arvaa sana -sananselityspeli on hauska peli, jossa teemana on Lukumummien ja -vaarien vapaa-ajan vietto ja hauskat arjen sattumukset.

PELIN SISÄLTÖ

Peli sisältää 45 kuvakorttia ja 45 sanakorttia, jotka luotiin Lukumummeille ja -vaareille luodun kyselyn perusteella. Kuvat ja sanat jakaantuvat kuuteen eri teemaan.

MITEN PELATAAN

Pelissä kuvia ja sanoja selitetään erilaisilla hauskoilla tavoilla ja kerätään pisteitä. Pelin mukana tulee selkeä ohjevihko, jonka avulla pelistä pääsee hyvin jyvälle. Lisäksi mukana on ehdotus muunnelmista.

KIITOKSET

Kiitämme kaikkia pelin suunnittelussa ja toteutuksessa avustaneita kouluja, pelitestaajia ja harjoittelijoita! Erityisesti kiitos kaikille vapaaehtoisille Lukumummeille ja -vaareille!

Ilmoita, että peli on saapunut koulullesi!

Ilmoita tällä lomakkeella, että kysely on saapunut koulullesi: http://ekapeli.fi/poll/arvaasana

Jätä lomakkeelle sähköpostiosoitteesi ja saat kutsun kyselyyn luku- ja kielitaidon tukemisesta viikolla 8. Kaikki tähän kyselyyn vastanneet saavat osallistua ilmaiseksi 1,5 tunnin verkkoluennolle, jonka aiheena on S2-oppilaiden kielitaidon ja lukemisen tukeminen.

Pelin lataus

Tästä voit ladata pdf-muodossa itsellesi pelin harmaasävyisenä: Arvaa sana mustavalkoinen versio
Muista ladata myös ohjevihko: Arvaa sana ohjevihko mustavalkoinen versio

Valmiin pelin värillisenä laatikossaan voi tilata NMI:n kaupasta täällä: http://kauppa.nmi.fi

Pelin ohjevideo

Mitä hyötyä pelaamisesta on?

Hyvä peli on toisaalta haastava, toisaalta hauska tapa oppia ja sen parissa voi testata omia rajojaan turvallisesti. Lisäksi mitä hyötyä pelaamisesta tutkitusti on?:

Pelatessa joutuu käyttämään aivoista myös vähemmän käytettyjä osia mikä tehostaa aivojen käyttöä. 100%
Peleillä ja motivaatiolla on yhteys ja pelit lisäävätkin opiskelumotivaatiota. 100%
Pelit voivat lisätä keskittymistä ja tuoda iloa oppimiseen. 100%
Pelit mahdollistavat itsenäisen etenemisen ilman opettajaa 100%
Tekeminen ja itse kokeileminen ovat tehokkaita tapoja oppia 100%
Oppimispelit soveltuvat muidenkin kuin rutiininomaisten taitojen opettamiseen. 100%

Miten korttipeli on saanut alkunsa?

Vuonna 2012 aloitettiin Lukumummi ja -vaari –toiminnan kehittäminen. Toimintamallissa vapaaehtoiset seniorit käyvät koulupäivien aikana lukemassa oppilaiden kanssa kahdenkeskisissä lukutuokioissa. Vuonna 2015 Lukumummit ja -vaarit alkoivat lukea myös S2-oppilaiden kanssa. Toiminnassa olevilta vapaaehtoisilta kysyttiin, mitä he harrastavat ja heitä pyydettiin kertomaan lempipuuhistaan ja hauskoista sattumuksista. Nämä vastaukset ovat innoittaneet pelin tekemiseen ja korteissa esiintyvät sanat ja kuvat kertovat siitä, mitä nykyajan Lukumummit ja -vaarit tekevät.

Tiimimme halusi tehdä hauskan tavan tukea sanaston oppimista ja mietimmekin miten innostaa lapsia käyttämään suomen kieltä. Hyviä oppimispelejä on varsin vähän. Niinpä nyt saatavilla on hauska ja hyödyllinen Arvaa sana -sananselityspeli!

Kielitaitoa pelaamalla

Monet pelaamiseen liittyvät tilanteet ovat hyviä myös kielen harjoittelun kannalta. Tällaisia ovat erilaiset vuorovaikutustilanteet sekä tarve asioiden, tunteiden ja tahdon ilmaisemiseen. Arvaa sana -sananselityspeli luo hyvät puitteet uuden oppimiselle.

Lue lisää

Mäyrä, Frans, Sihvonen, Tanja, Paavilainen, Janne, Saarenpää, Hannamari, Kultima, Annakaisa , Nummenmaa, Timo, Kuittinen, Jussi, Stenros, Jaakko, Montola, Markus, Kinnunen, Jani & Syvänen, Antti 2010: Monialainen pelitutkimus. http://www.uta.fi/sis/iti/valintakoeteos/Pelitutkimus_2016.pdf

Niinistö, Hanna 2010: Media haastaa kasvattajan pelikentälle. – Antti Pentikäinen, Anu Ruohola, Hanna Niinistö, Riku Olkkonen ja Elina Ruddock (toim.) Mediametkaa! Osa 4 – Kaikki peliin s. 53–59. Helsinki: Mediakasvatuskeskus Metka ry.

Helmi-mummi

Nutturakampauksessa viihtyvä Helmi on aktiivinen eläkeläinen, joka harrastaa monenlaista baletista kalpamiekkailuun.

Hermanni-vaari

Pitkäpartainen Hermanni on monessa mukana. Hermannilta luonnistuu niin golf kuin kangaspuilla kutominenkin. Hän on myös aina valmis rakentamaan majan sisälle. Yhdessä Helmin kanssa he käyvät mm. vesijumpassa ja bongaamassa lintuja.

.

Pauli-kettu

Pauli-kettu on Helmin ja Hermannin ystävä. Pauli nauttii sekä moottoripyöräilyn vauhdista että kirjaston rauhasta.

Pauliina-kettu

Pauliina-kettu on myös Helmin ja Hermannin ystävä. Pauliina nauttii erityisesti huvipuiston hulinasta. Yhdessä Hermannin kanssa he iloitsevat talvesta.

Lokit Vilske, Tyrsky ja Jätskinryöstäjä

Vilske pukeutuu aina siniraidalliseen paitaan. Tyrskyn lempivaate on sininen pipo. Jätskinryöstäjä esiintyy välillä punaisessa pipossa ja välillä paljaspäisenä. Nämä ovelat linnut kertovat pelaajalle, kuinka sanoja selitetään.

Pelin tuotti Niilo Mäki Instituutti STEA:n tuella 2017